Nettverk for innovasjon i offentlig sektor
Utfordringene står i kø og forventingene er høye. Det er ‘Tid for handling’ sier helsepersonellkommisjonen. Mange gjør mye, men det er fremdeles et stort uutnyttet potensial for innovasjon i offentlig sektor. D-box har derfor etablert et nettverk for innovasjon i offentlig sektor hvor vi akselererer læring gjennom å dele erfaringer, forskning, metoder og verktøy - og hvor vi jobber sammen om å løse konkrete utfordringer.
What is a street that produces epiphanies?
How might neighbourhoods innovate entirely new kinds of informal hang-outs? What would a city built to generate and celebrate inefficiency be like? For weeks design students have been working in the old Munch Museum making a Garden of Ideas. A Garden of Ideas is a pop-up strategic design studio for cultivating neighbourhood futures at the Oslo Architecture Triennale 2022.
Nye perspektiver gir nye muligheter!
En viktig nøkkel til innovasjon er samarbeid og flerfaglighet. Når aktører med forskjellige erfaringer, idéer og verdier bringes sammen, forstyrres vante tankemønstre. Det gir næring til både læring og innovasjon. D-box har derfor selvfølgelig ikke bare én eier, men eies i partnerskap mellom tre ulike aktører; Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Handelshøyskolen BI og Design og arkitektur Norge (DOGA). Denne høsten har både BI og AHO fått nye rektorer. Det har gitt D-box to nye styremedlemmer.
Nabolagsfremtider dyrkes frem i et strategisk pop-up designstudio
Tema for årets Oslo Arkitekturtriennale er 'Oppdrag Nabolag' som setter søkelys på nabolag som åsted og ståsted for revurdering av byer og samfunn. Stedet er Gamle Munch og prosjektet «En Hage av Idéer» har inntatt bygget. Prosjektet skaper et rom for å tenke nytt om nabolag, innovasjon og samfunn gjennom kollektiv og offentlig innovasjon og er et samarbeid mellom Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), D-Box og Oslo Arkitekturtriennale.
Hva kan man bruke en brukerreise til?
Brukerreisen er et klassisk verktøy innen tjenestedesign og et kjent begrep for de fleste, ikke bare designere. Men snakker vi alltid om det sammen når vi snakker om brukerreisen? Hvilke funksjoner og bruksområder har en brukerreise sett fra et teoretisk perspektiv og hvordan blir den brukt i praksis? Og har det noe betydning hva man skal bruke den til, for hvordan man bør utforme den? Vi gir tips og råd….
Nytt gratis kurs for alle som er nysgjerrig på designdrevet innovasjon!
DOGA lanserer nå et introkurs i designdrevet innovasjon. Men dette er ikke et helt vanlig kurs. Du skal nemlig holde det selv! Det geniale er at du ikke trenger noe forkunnskap og at kursdeltakerne er dine egne kolleger. Er du interessert er det bare å sette i gang eller melde deg på felles kurstest onsdag 11. mai!
Hvordan jobbe i partnerskap for å lykkes med bærekraft?
Bærekraftsmålene er ambisiøse og utfordringene kan virke uoverkommelige. Men, det er viljen som teller! En elefant kan spises med t-skje! Vi inviterer til gratis internasjonalt webinar og workshop 12. mai kl. 14:00-16:00. Opptak av webinardelen er nå tilgjengelig på Design in government sine nettsider…
Kurs i tjenestedesign gir tenning og nye ideer!
Som en del av D-box har Handelshøyskolen BI og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo utviklet og pilotert Lev Vel; et helt nytt kurs som skal hjelpe helsepersonell i kommunen med å utvikle effektive, brukerdrevne og deltakende helsetjenester. Kommunal rapport har vært i Fredrikstad og intervjuet en av deltakerne. – Jeg har fått mer tenning. Det har gitt meg ideer, et nytt språk og et nettverk, sier Marita Stene.
Oversikt over virkemidler for innovasjon i offentlig sektor
Jobber du med innovasjon i offentlig sektor og kjenner at du kunne trenge litt hjelp, men er usikker på hvem som kan hjelpe deg med hva? D-box ønsker å bidra til å løse problemet. Som et første skritt, har vi laget en fane på nettsiden vår som heter Virkemidler og kompetanse hvor vi gir en oversikt over hvem som kan hjelpe og hva de kan hjelpe med.
Strategisk design: fra “What is?” til “What if?”
Designstudenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) har utforsket mulige fremtider for nabolagslivet i et mer innovativt Oslo. Disse er nå tilgjengeliggjort i en katalog: the Oslo Futures Catalogue. Katalogen består av mange forskjellige beskrivelser av hvordan studentene ser hverdagslivet i dagens Oslo og hvordan de ser for seg at fremtidens Oslo kan bli.
Hvordan oppleves det å bli «utsatt» for tjenestedesign?
Mange snakker om tjenestedesign og mange designer tjenester, men ikke alle er designere. Hva er det designere er spesielt opptatt av når de skal designe tjenester? D-box deler igjen! Denne gangen kan du høre Kaja Misvær Kistorp, førsteamanuensis ved Arkitektur- og designhøyskolen (AHO) og designer i Designit, og Ted Matthews, førsteamanuensis og leder for Institutt for design ved AHO, dele sine tanker om dette.
Velkommen, 2022!
D-box gjorde mye spennende i 2021 og vi gleder oss til mer i 2022. For når målet er «å bidra til å transformere offentlige tjenester og videreutvikle velferdsnasjonen Norge til et smart, bærekraftig og inkluderende samfunn», kan vi aldri si at vi er helt i mål. Men, vi er på god vei og vi er ikke alene.
Julegave fra D-box: introduksjonsfilm til tjenestedesign!
For å skape bedre tjenester og en mer effektiv forvaltning, trenger vi å jobbe på nye måter. Tjenestedesign er en brukerorientert, samskapende og eksperimenterende metode som kan bidra til å utvikle bedre tjenester. Men hva er det egentlig og hvordan gjøres det i praksis? Se og hør Kaja Misvær Kistorp, førsteamanuens ved Arkitektur- og designhøgskolen og designer i Designit, gi en introduksjon til tjenestedesign.
Nysgjerrig på bruk av designmetodikk, også i krisetid?
D-box inviterer til gjesteforelesning ved Arkitektur- og designhøyskolen (AHO) 23. november kl 12.00. José Allard fra Chile vil presentere flere prosjekter som ble utviklet i forskjellige designverksteder i Chile, Mexico og Italia under covid-pandemien. Prosjektene inneholder alt fra praktiske løsninger på konkrete utfordringer til bruk av scenarier som søker å provosere og stille spørsmål ved den nåværende situasjonen.
Hvordan jobbe med brukersentrert tjenesteinnovasjon i praksis?
Som en del av D-box, samarbeider Handelshøyskolen BI og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo om å realisere Lev Vel; et helt nytt kurs som skal hjelpe helsepersonell i kommunen med å utvikle effektive, brukerdrevne og deltakende helsetjenester. Deltagerne skal få kjennskap til grunnleggende metoder og verktøy i tjenesteinnovasjon og praktisk erfaring med brukerrettet tjenesteutvikling.
Å oppleve andres opplevelser oppleves som nyttig!
Hvis kunnskapsgrunnlaget ikke er en rapport, men opplevelser; gjør det noe med diskusjonen og mulighetene for å finne nye løsninger? For å utforske dette inviterte D-box ulike aktører og fagmiljøer til seminar, debatt og workshop med utgangspunkt byråkraters opplevelse av eget handlingsrom.
Webinar om design i offentlig sektor: Design og etikk
Design har etablert seg som en verdifull kompetanse i offentlig sektor. Men hva er konsekvensene av at designere får plass ved bordet? Hvordan tar vi etikk med i prosessen?
Forvaltningens byråkrater: bremseklosser eller hverdagshelter?
D-box inviterer ulike aktører og fagmiljøer til seminar, debatt og workshop med utgangspunkt byråkraters opplevelse av eget handlingsrom.
Strategi for forskning, utvikling og innovasjon i Oslo kommune
Oslo kommune har valgt D-box som partner for å utvikle den nye strategien. Målet med prosjektet er å utvikle en tydelig retning for økt bruk av FoU og innovasjon i Oslo kommunes virksomhetsutvikling
Webinar om design i offentlig sektor. Hvordan bygge en innovasjonskultur
Det er behov for innovasjon i offentlig sektor for å møte morgendagens utfordringer. Hvordan vi kan bygge en kultur for innovasjon i offentlig sektor, hva krever det for å jobbe med innovasjon i offentlig sektor og hva er barrierene og mulighetene?

