Hvordan oppleves det å bli «utsatt» for tjenestedesign?

Mange snakker om tjenestedesign og mange designer tjenester, men ikke alle er designere. Hva er det designere er spesielt opptatt av når de skal designe tjenester? D-box deler igjen! Denne gangen kan du høre Kaja Misvær Kistorp, førsteamanuensis ved Arkitektur- og designhøyskolen (AHO) og designer i Designit, og Ted Matthews, førsteamanuensis og leder for Institutt for design ved AHO, dele sine tanker om dette.

Ted Matthews og Kaja Misvær Kistorp i BI sitt podkaststudio.

Ifølge Kaja og Ted er designere over gjennomsnittet interessert i mennesker. De ønsker å forandre verden og er fulle av kreativitet og skapertrang. Samtidig vet de at for å kunne skape gode tjenester må de ha menneskene med seg. De må vise empati og respekt og forstå mennesker der de er i hverdagen.

Selv om tjenestedesign er et fag som vi har studert fem år for å lære oss og et håndverk vi kan, så er det også en måte å jobbe med å utvikle prosesser og tjenester på som alle kan gjøre, og som det er viktig for oss å tilgjengeliggjøre. Alle bør snakke med brukerne sine.
— Kaja

Før jul delte D-box en film hvor du kunne se og hør Kaja gi en introduksjon til tjenestedesign. Nå deler vi en podkast med Kaja og Ted hvor de utdyper og reflekterer over flere av de temaene som presenteres i introduksjonsfilmen:

  • Hva kjennetegner designere og måten de jobber på?

  • Hvordan samler de informasjon med alle sanser og kommuniserer funnene på en god måte?

  • Hvilke verktøy har de for å «skape» fremtiden, prototype nye tjenester og teste dem ut?

For å kommunisere funn på en virkningsfull måte, bruker vi mye sitater og visualisering. Det er befriende for mange at det er visuelt og ikke så teksttungt.
— Kaja
Visualisering får deg til å bruke en annen del av hjernen og være mer kreativ. Og det handler ikke om hvor flink du er til å tegne, men hvor flink du er til å formidle visuelt. Det er to forskjellige ting.
— Ted

Både introduksjonsfilmen og podkasten er produsert av BI og utviklet som en del av Lev Vel; et helt nytt kurs om tjenesteinnovasjon.

Forrige
Forrige

Strategisk design: fra “What is?” til “What if?”

Neste
Neste

Velkommen, 2022!