D-box bruker designmetodikk, tverrfaglig kompetanse og brukerfokus for å øke innovasjonsevnen og skape transformasjon i offentlige sektor. Målet er å gjøre morgendagens Norge til et bærekraftig og inkluderende samfunn.

logo_and_8_txts_2.gif

Vårt mål er å øke innovasjonsevnen i offentlig sektor

Drive frem samfunnsendringer ved å bli bedre på å samskape.

Koble offentlig sektor med akademia, praksisfeltet, private aktører og innbyggere.

D-box skal være drivkraft for å utforske og utvikle tverrfaglig  innovasjon i offentlig sektor

Utdanning - Utvikle etter- og videreutdanning for ledere, beslutningstakere og andre i offentlig sektor. 

Forskning - Med en eksperimenterende og systematisk tilnærming på tvers av fag, være en partner for å utvikle kunnskap om innovasjon sammen med offentlig sektor

Formidling - Samle, spre og dele kunnskap om gode eksempler og beste praksis.

Kobling - Etablere en arena som kobler på tvers av fag og sektorer og være en plattform for kryssdisiplinær læring og utvikling.

Økte forventninger

Offentlig sektor i Norge, som i mange andre land, står overfor nye utfordringer og muligheter for nødvendig fornyelse. Utfordringene er blant annet knyttet til raske endringer, usikkerhet og økt kompleksitet. Men ikke minst handler det om forventinger fra en befolkning som ønsker seg høy kvalitet, engasjement og åpenhet.

En aldrende befolkning og andre demografiske endringer gir ytterligere belastninger på offentlig sektor. Digitalisering gir helt nye muligheter til å tilby bedre tjenester, men utfordringene forstås ofte ikke helhetlig eller godt nok, noe som litt for ofte fører til ineffektive, mangelfulle eller dyre forbedringer. Med COVID-19 og tiltagende klimakrise har det også blitt tydelig at offentlig sektor må ta rollen som en motor for innovasjon.

 

Norge i front

Designfeltet har i økende grad blitt benyttet som prosessdriver for innovasjon i offentlig sektor. Norge ligger i dag helt i front av denne utviklingen, i stor grad på grunn av et velfungerende samarbeid på tvers av sektorer og fagfelt. AHO og DOGA har siden begynnelsen av 2000-tallet vært pådrivere for dette arbeidet

BI har gjennom de siste 20 årene utforsket nye modeller for verdidrevne partnerskap mellom akademia og offentlig sektor og myndigheter, og har lang erfaring med å skreddersy tverrfaglig kompetanse med brukere og innbyggere i sentrum.

 

I det framvoksende feltet for innovasjon i offentlig sektor finnes det er et stort uutnyttet potensial

Så langt er det ujevn kunnskap om og dokumentasjon av effekten av denne utviklingen. Innovasjon krever nye arbeidsmåter og samarbeidsformer, samt organisasjons- og kulturendring i offentlig sektor for å lykkes. Dette fører til behov for utvidet fagpraksis innenfor design, ledelse, forvaltning, innovasjonsledelse, organisasjonsendring og gevinstrealisering. Det er også behov for nye verktøy og metoder.

Så langt er det ujevn kunnskap om og dokumentasjon av effekten av denne utviklingen. Tjenesteinnovasjon krever nye arbeidsmåter og samarbeidsformer, samt organisasjons- og kulturendring i offentlig sektor for å lykkes. Dette fører til behov for utvidet fagpraksis innenfor design, ledelse, forvaltning, innovasjonsledelse, organisasjonsendring og gevinstrealisering. Det er også behov for nye verktøy og metoder.

 

Bak D-box står Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Handelshøyskolen BI og Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

Menneskene bak
D-box


Hanne-Cecilie Bjørka

Leder | D-box

E-post: hcb@d-boxnorway.no
Mob: 993 55 395

 

Styringsgruppe

Lise Hammergren
BI, div.dir.

Irene Alma Lønne
AHO, rektor

Tor Inge.png

Tor Inge Hjemdal
Doga, adm. dir.

Kjernegruppe

Yngve Fjell
BI

Benedicte.png

Benedicte Wildhagen
DOGA

Joakim Formo
AHO

Nøkkelressurser

AHO:
Ted Matthews, Førsteamanuensis, Institutt for Design

Rachel Troye, Professor og instituttleder, Institutt for Design

Einar Sneve Martinussen, Førsteamanuensis, Institutt for Design

Josina Vink, Førsteamanuensis, Institutt for Design

Kaja Misvær, Førsteamanuensis, Institutt for Design

Jonathan Romm, Førsteamanuensis, Institutt for Design

Simon Clatworthy, Professor, Institutt for Design

BI:

Thomas Hoholm, Professor og Instituttleder, Institutt for strategi og entreprenørskap

Line Lervik-Olsen, Professor og Instituttleder, Institutt for markedsføring

Anders Gustafsson, Forskningsprofessor, Institutt for markedsføring

Synniva Larsen, Leder for Studentopplevelse, Executive

DOGA:

Maja Brita Hauan, seniorrådgiver, Offentlig system- og tjenesteinnovasjon

Tone Bergan, seniorrådgiver og fagansvarlig, Designdrevet næringsutvikling