Kurs i tjenestedesign gir tenning og nye ideer!

Som en del av D-box har Handelshøyskolen BI og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo utviklet og pilotert Lev Vel; et helt nytt kurs som skal hjelpe helsepersonell i kommunen med å utvikle effektive, brukerdrevne og deltakende helsetjenester. Kommunal rapport har vært i Fredrikstad og intervjuet en av deltakerne. – Jeg har fått mer tenning. Det har gitt meg ideer, et nytt språk og et nettverk, sier Marita Stene.  Nedenfor kan du lese saken i sin helhet.

Fikk tenning og ideer - ønsker mer fleksibilitet

Kilde: Kommunal Rapport nr.11, torsdag 24. mars 2022

Vernepleier Marita Stene har fått ideer til hvordan tjenestene kan utvikles etter å ha gått på kurs. – Jeg er blitt INSPIRERT til å tenke nytt, sier hun.

– Kommunene har jobbet mye med systemer for ansatte. Nå må vi tenke på brukerne, mener vernepleier Marita Stene ved mobilt team øst i Fredrikstad. FOTO: BRITT GLOSVIK

FREDRIKSTAD

Å hjelpe hjemmeboende med funksjonsnedsettelser å komme ut i arbeid, er en god måte å gjøre dem mer selvstendige på, mener vernepleier Marita Stene. – Det gir jo en god skatteinntekt til kommunene og øker opplevelsen av samfunnsbidrag, sier hun. Hun har også en idé om hvordan hjelpe de som kan jobbe i ordinært arbeid dit. Men hvordan realisere ideen? Stene jobber ved mobilt team øst i Fredrikstad. Teamet på 12 gir tjenester til rundt 40 hjemmeboende med ulike funksjonsnedsettelser. Majoriteten av mottakerne er i 20-30-åra. Tjenestene kommunen gir, dreier seg om oppgaver innen livsmestring, som å handle, lage mat og bytte på sengene. – De fleste brukerne ønsker å bli så selvstendige at vi blir overflødige, sier Stene.

Systembegrensninger

– Å snakke med brukerne er noe de ansatte gjør hele tiden, men mange begrensninger i systemet forhindrer at det skjer systematisk. Derfor er det ikke så lett å utfordre eller utforske dagens rammer. Ved å ta på alvor hva brukerne sier og løfte fram deres stemme, kan man faktisk få til noen endringer, sier Kaja Misvær Kistorp. Hun jobber som tjenestedesigner i Designit og er førsteamanuensis ved AHO (Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo), og er en av designerne bak kurset Lev Vel. Her har hun gitt deltakerne opplæring i tjenestedesign som verktøy til brukerorientering og samskaping. Lev Vel er et kurs som skal gi kjennskap til grunnleggende metoder og verktøy i tjenesteinnovasjon og praktisk erfaring med brukerrettet tjenesteutvikling. Det er Handelshøyskolen BI og AHO som står bak kurset som skal hjelpe helsepersonell i kommunene med å utvikle effektive og brukerdrevne helsetjenester gjennom innovasjon. Gjennom kurset skal deltakerne oppleve hvordan de kan bidra til endring på egen arbeidsplass gjennom bruk av nye metoder og verktøy. – Vi er nødt til å tenke annerledes. Mitt ønske er at kommunene snakker mer og kanskje på en ny måte med de som trenger bistand, intervjuer og kartlegger, før det gjøres vedtak om hjelp og støtte. Dette må inn i systemene, sier Kistorp.

Misvær Kistorp er førsteamanuensis ved AHO (Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo) og en av designerne bak kurset Lev Vel. FOTO: AHO

FEM PRINSIPPER I TJENESTEDESIGN

Mennesker i sentrum: Ta utgangspunkt i menneskers behov og atferd for å skape meningsfulle tjenester.

Samskaping: Involver alle berørte parter i tjenestedesignprosessen for å gi eierskap.

Helhetlig tilnærming: Ta hele tjenesten i betraktning for å skape en god og sammenhengende opplevelse for alle berørte parter.

Visualisering: Visualiser informasjon og ideer for å forenkle kompleksitet og skape felles forståelse.

Test tidlig og ofte: Lag utkast til ulike elementer av tjenesten gjennom hele prosessen for å utprøve, validere og videreutvikle ideer.

Kommune + design =?

17 ansatte i Fredrikstad og Nordre Follo kommuner er første kull på kurset. De fleste er vernepleiere og miljøarbeidere på institusjoner. Det gikk litt tid ut i kurset før Stene forsto tankegangen om å spleise kommuneverden + design i én metode. Tjenestedesign er ikke noe hun tenker på hver dag. Men hun kjente på en enorm iver da hun i tankene klarte å overføre digitale eksempler fra kurset til sin jobb. Kanskje kunne ideen om å få flere brukere ut i arbeidslivet bli virkelighet nå? Stene så for seg en egen plattform, en app, der brukere kan legge inn sine ressurser og sine ønsker, og potensielle arbeidsgivere kan søke etter ressurser. Hun tror en slik app ville være en bærekraftig gevinst både for systemet og personen som kommer i jobb. Kunne hun gjennom kurset fått laget en prototyp? Hun plukker fram en mobil der hun viser fram pasientjournalsystemet. Så forklarer hun hvordan en arbeidsdag i teamet kan være. – Vi lager tiltak sammen med brukerne, som å avtale om vi skal følge opp medisiner eller de skal ta dem selv. Vi veileder dem i å håndtere livet, men krav og vedtak er forhåndsdefinert og ansatte mangler tid og ressurser til mer. Min hverdag er ikke basert på produktutvikling, sier Stene.

Har fått tenning

Lev Vel-kurset er over og Stene og tre kollegaer i kommunen har levert eksamen om hva som motiverer og demotiverer ansatte. Fagutvikling, teamfølelse og hvordan møter gjennomføres er viktigste funn. – Men hva med appen og brukerne? – Ideen vil jeg ikke skrinlegge. Kommunene har jobbet mye med systemer for ansatte. Nå må vi tenke på brukerne. – Hvor stopper det, egentlig? – Det stopper med tida til å være fleksibel. – Og kurset? – Jeg har fått mer tenning. Det har gitt meg ideer, et nytt språk og et nettverk. Gjennom informasjon om prosjekter og pilotprosjekter andre steder i Norge og Sverige, har jeg blitt inspirert og fått tilbake troen på muligheter for økt samhandling og samarbeid mellom instanser i og utenfor organisasjonen. Det er muligheter for nytenking, digitalisering og fleksibilitet i en stor organisasjon. Nå gjelder bare å komme i posisjon til å kommunisere dette, og argumentere i rett forum.

BRITT GLOSVIK britt@kommunal-rapport.no

Forrige
Forrige

Hvordan jobbe i partnerskap for å lykkes med bærekraft?

Neste
Neste

Oversikt over virkemidler for innovasjon i offentlig sektor