Hvordan kan system-perspektivet hjelpe oss å navigere i ukjent terreng?

D-box kurs i systemorientert innovasjon i offentlig sektor er gjennomført for første gang og det måtte selvsagt markeres med en feiring av både fag og folk. For som Andreas Wettre, universitetslektor ved Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo, Institutt for Design så treffende innledet sluttseminaret med: Dette kurset har vært dobbelt bra. Det har gitt en betydelig fagutvikling i skjæringsfeltet mellom design, ledelse og strategi – og det har bidratt til å bygge kompetanse og skape verdi i offentlig sektor. Kurset har nemlig ikke «bare» gitt læring og 7,5 studiepoeng til deltakerne. Fordi deltakerne har jobbet med reelle utfordringer, har det allerede satt spor i reelt arbeid i både kommuner og virksomheter! Og det vil fortsette med fullt trykk, for alle studentene har konkrete planer om hvordan de skal ta arbeidet videre. For å stimulere til videre læring, selv om kurset er slutt, har D-box opprettet en felles alumni-kanal i Teams hvor de som ønsker kan dele oppgaven sin - og fortsette diskusjoner og erfaringsutveksling. Det blir spennende å følge med på hva summen av fag og folk kan skape av innovasjon i offentlig sektor og verdi for samfunnet!

Foto: Hanne-Cecilie Bjørka / D-box

Kunnskap og verktøy for å håndtere komplekse utfordringer

Offentlig sektor står overfor stadig flere og mer komplekse utfordringer som ikke kan håndteres med konvensjonelle fremgangsmåter; der det først utredes og planlegges, og så gjennomføres og implementeres. Det gjelder store samfunnsutfordringer som utenforskap, klimakrisen, samfunnssikkerhet og behov for arbeidskraft, men også mindre floker som krever transformasjon og samarbeid mellom flere aktører. Målet med kurset var derfor å gi studentene kunnskap og verktøy for å lykkes med å håndtere slike utfordringer ved å innta en helhetlig tilnærming som kombinerer kritisk systemtenkning, designmetoder, innovasjon og strategisk ledelse.

Når offentlig sektor står overfor mer komplekse utfordringer, må vi som leverer utdanning tilby nye løsninger som møter kompetansebehovet. Jeg er stolt over å bidra til et flerfaglig kurs i systemorientert innovasjon sammen med Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO), tilpasset sektorens utfordringer.
— Thomas Hoholm, prorektor for fagressurser på BI

Komplekse utfordringer i kø

Den røde tråden gjennom kurset og kjernen i eksamensbesvarelsen har vært en utfordring fra egen arbeidshverdag som ikke har én enkel løsning, men som krever tverrfaglig utvikling, samarbeid mellom flere aktører og langsiktig innsats. Og det var ingen av deltakerne som hadde problemer med å finne en slik utfordring. Alle opplevde å ha en rekke slike utfordringer i egen arbeidshverdag og det var stor variasjon i temaene de jobbet med.

  • Kan kunstig intelligens utfordre måten vi arbeider med kunnskapsutvikling i statlige virksomheter?

  • Hvordan nye straffbare handlinger kan forebygges med økt tverrfaglig innsats under og etter straffegjennomføring i fengsel?

  • Hvordan få større effekt av anskaffelse av innovasjon?

  • Hvordan kan barn og unge med sammensatte behov og deres foresatte få et helhetlig, persontilpasset og forutsigbart tilbud, slik at de kan fokusere sine ressurser på omsorg og økt livskvalitet?

Kurset har gitt oss en lisens til å utforske og bruke nye metoder og verktøy på oppgaver vi uansett skulle løse.
— deltaker

Ulike utfordringer, like læringsbehov og erfaringer

Til tross for at alle jobbet med sine spesifikke utfordringer, ble det raskt tydelig at det var store likheter når det kom til behovene for læring.

  • Kunnskap om systemorientert innovasjon og hvordan kritisk systemtenkning kan brukes til å forstå komplekse problemer.

  • Praktiske ferdigheter i metoder som kan brukes til å kartlegge og analysere systemer, som Gigamapping, ZIP-analyse og fremsynsmetoder.

  • Kunnskap om å lede innovasjonsprosesser gjennom å sette sammen og lede tverrfaglige team, fasilitere samskapende prosesser og realisere endring.

Det viste seg også at det de erfarte ute i feltet, når de skulle bruke det de hadde lært, var ganske sammenfallende.

Når kartet ikke stemmer med terrenget

En erkjennelse flere fikk underveis i studieløpet var at det kartet virksomheten eller kommunen styrer etter ikke nødvendigvis passer med terrenget. Fordi tradisjonelle metoder ikke fanger kompleksiteten, er det dermed en risiko knyttet til å fatte feil beslutninger. En av studentgruppene utforsket derfor om systemorientert design kan hjelpe oss å navigere i et ukjent terreng, hvor vi ikke har et kart som stemmer - og flere av deres konklusjoner var veldig treffende for det mange av de andre gruppene også hadde erfart.

Visualisering gjør det usynlige synlige – og bidrar til likeverd og fart

Når vi tegner på et ark avsløres misforståelser enklere og raskere, og diskusjonene blir mindre personlige på en god måte. Vi peker på visualiseringen og ikke på hverandre. Visualisering er også med på å viske ut hierarkiske posisjoner, en erfaren og en nyansatt møter hverandre på et mer likeverdig nivå.

Når tanke blir til tekst, tvinger vi fram presisjon. Men når tanke blir til tegning, finner vi kontekst og kreativitet.
— deltaker / Martin Hill Oppegaard, seniorrådgiver i Barne- og familiedepartementet

Gol kommune

Det var også flere som erfarte at visualisering var med å skape fart. Diskusjonene ble mer fokusert på det store bildet og det konkrete, heller enn enkeltformuleringer og detaljer.

Jeg stilte spørsmål og han tegna, og sammen med deltakerne fant vi innovasjonspunkter på 10 minutter.
— deltaker

Systemorientert design skaper tverrfaglige arenaer

Kompleksitet håndteres best sammen og systemorientert design skaper tverrfaglige arenaer. Systemorientert design legger til rette for å håndtere flere perspektiver samtidig – noe som gir en rikere innsikt. Det er også en egnet metode for å komme fra innsikt til handling selv om man ikke har kartlagt alt eller er enige om alt (noe som vel egentlig aldri vil skje). Da blir det heller ikke så skummelt å aktivt sette seg i en situasjon hvor man vet man vil høste motforestillinger, og det er viktig. For når innovasjon er målet, er friksjon et viktig «virkemiddel». Og friksjon tåler vi, så lenge vi har empati for hverandre.

Utforsking gir viktig læring

Det var også flere som erfarte at prosessen var viktigere enn produktet, og at metoder som gigamapping ga mest verdi underveis – ikke som plakat på veggen.

Vi sluttet å tenke «Hvordan ser det ferdige kartet ut?» og begynte å spørre: Hva lærer vi nå?
— deltaker

Leverandørutviklingsprogrammet (LUP)

I tradisjonell kultur og tradisjonelle metoder handler det om å ha svaret før man beslutter. I en innovasjonskultur hvor man bruker metoder fra systemorientert design handler det om å ta et første skritt, og justere basert på det vi lærer. Det krever mot, men gir fremdrift.

Vi lærte gjennom å gjøre – ikke ved å vente på å forstå alt.
— deltaker

Ikke bare ett sett med metoder, men et tankesett

Når utfordringene offentlig sektor blir mer sammenvevde, samtidig som både tempoet og risikoen øker, da trenger vi metoder som:

  • gjør kompleksitet håndterbar

  • fremmer samarbeid på tvers

  • gir oss mot til (og metoder for) å handle — og lære

  • aktiverer forestillingsevnen

 Men kanskje enda mer enn «nye» metoder og verktøy, trenger vi å utvikle nye tankesett. Vi må være åpne for at vi ikke forstår alt med en gang, og at vi kanskje ikke noen gang kommer til å gjøre det. Samtidig må vi erkjenne at vi må handle likevel. Vi må øve oss i å tåle at kartet tegnes mens vi går, og at vi dermed ikke kan utrede alt før vi begynner ‘å gjøre’.  Og vi må tenke at innsikt er noe vi skaper sammen — ikke hver for oss – og mens vi gjør, ikke bare før vi begynner å handle.

Nytt år, nye muligheter

Hvis du nå gråter av både glede og sorg (av glede for at et sånt kurs finnes – og av sorg fordi du ikke fikk det med deg), er det bare å tørke tårene: for i 2026 blir det ny runde!!!

Hvis du er interessert i mer informasjon kan du følge med på nettsiden ved å abonnere på nyhetsvarsel, eller ta kontakt med Hanne-Cecilie Bjørka, leder av D-box.

Hanne-Cecilie Bjørka

Lede av D-box

e-post: hb@doga.no

Forrige
Forrige

Fra idé til effekt: om implementering og skalering av innovasjon i offentlig sektor

Neste
Neste

Hva hvis offentlig sektor visste det offentlig sektor vet?