Hvordan gjøre det komplekse håndgripelig?

Vil du lære mer om hvordan strategisk bruk av design og arkitektur kan støtte opp om arbeid med komplekse problemstillinger og systemendring på tvers av offentlig, privat og frivillig sektor? Oslo Løa er et midlertidig kunnskaps- og opplevelsessenter for marin forsøpling i Oslofjorden. Pilotprosjektet utforsker hvordan man gjennom folkeforskning og samarbeid kan stable opplevelser og kunnskap om løsningene rundt et problem, og skape engasjement og endring. Oslo Løa er også et godt eksempel på hvordan man kan skape verdi underveis på den lange veien fra en statlig rapport til et permanent tiltak.

For å bidra til å spre denne kunnskapen inviterer D-box til et besøk i Oslo Løa onsdag 23. august kl 13:00 til 15:00. Her får du en hands-on opplevelse av marin forsøpling i indre Oslofjord og systemet av løsninger som må til for å løse dette komplekse samfunnsproblemet. Du får også mer generell innsikt i hvordan man kan jobbe med ulike typer komplekse samfunnsutfordringer.

Arrangementet er åpent for alle, men det er begrenset med plasser. Om du ønsker å være med må du sende en epost til Hanne-Cecilie Bjørka, leder av D-Box (hcb@d-boxnorway.no). Vi serverer kaffe, men for å ikke lage mer søppel enn nødvendig ber vi deg ta med egen kopp. Det er også mulig å få laget et eget besøk for egen virksomhet. Hvis du er interessert i å høre mer om det, kan du sende en epost direkte til Oslo Løa (osloloa@nordicoceanwatch.no).

Foto: Oslo Løa, Kreditering: Oslo kommune / Jan Khur

Oslo Løa, et pilotprosjekt for et nytt kunnskaps- og opplevelsessenter mot marin forsøpling i Oslofjorden

Du har kanskje sett det unike bygget dekket av hvite og grønne plater flyte langs kaia foran Deichman Bjørvika og Operaen? Det er Oslo Løa, et pilotprosjekt i regi av miljøkollektivet Nordic Ocean Watch, Bymiljøetaten i Oslo kommune, Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo og designbyrået Lokalt Byrå!

Det midlertidige prosjektet skal utforske og teste mulighetene for et nytt kunnskaps- og opplevelsessenter for marin forsøpling i Oslofjorden. Å “lø” betyr å stable, og i Oslo Løa stables opplevelser og kunnskap om utfordringene og løsningene rundt problemet.

Oslo Løa er et sted hvor skoleklasser, bedrifter og andre innbyggere kan komme for å få en hands-on opplevelse og forståelse av marin forsøpling. Kjernen i et besøk er folkeforskning: Å kategorisere og registrere avfall fra ryddeaksjoner i indre Oslofjord som blir til data og kunnskap for forskere og myndigheter. Å se og ta i avfallet er en god inngang til å snakke om kildene til forsøplingen, og de ulike grunnene til at dette oppstår, med spesielt fokus på forbrukeradferd, innsamlings- og avfallssystemer, produsentansvar, produktdesign og ansvarsfordeling.

Den andre delen av besøket er en fasilitert systemkartlegging av hva næringsliv, myndigheter og innbyggere kan gjøre for å forhindre og rydde opp avfall i fjorden. Marin forsøpling er et komplekst problem som ikke kan løses av én aktør, men krever strategiske samarbeid og systemisk innovasjon, som sirkulærøkonomi, nye tjeneste- og forretningsmodeller, design for gjenbruk og bedre resirkulering. Oslo Løa skal skape håp og motivasjon for å være en del av løsningen!

Foto: I Oslo Løa får besøkende kartlegge både avfall fra fjorden og løsninger mot marin forsøpling.

Kreditering: Venstre: Son Lam / Høyre: Anna Torst Saatvedt

Strategisk bruk av design og arkitektur fra start til slutt

I 2020 gjennomførte Æra Strategic Innovation og Snøhetta på vegne av Nordic Ocean Watch et forstudie for et opplevelsessenter mot marin forsøpling finansiert av Bymiljøetaten. Gjennom dybdeintervju og observasjon identifiserte designteamet tre viktige barrierer for å få flere til å engasjere seg i å ta vare på fjorden:

  1. Marin forsøpling oppleves ikke nært eller relevant nok for oss her i byen.

  2. Mange ønsker å bidra, men vet ikke hvordan.

  3. Kvalitetskunnskap om de rette tiltakene for å stoppe marin forsøpling mangler.

Svaret ble konseptet Oslo Løa, som reduserer barrierene ved å være et sted Oslos innbyggere kan lære mer om hvordan byavfall havner i Oslofjorden, og være en del av løsningen ved å rydde og kategorisere avfall sammen med erfarne strandryddere. Oslo Løa sikrer at bidraget blir til data og kunnskap som hjelper folk, næringsliv og myndigheter å skape løsninger som hindrer marin forsøpling og en renere Oslofjord.

Foto: Hovedkilden til avfall i Oslofjorden er bysøppel, men marin forsøpling oppleves likevel som fjernt fra hverdagen til folk. Kreditering: Son Lam

Hvorfor en pilot?

Veien fra en stilig rapport og arkitektskisse til permanent opplevelsessenter er lang. Underveis venter mange spørsmål og problemstillinger: Hvordan skal aktivitetene fungere i praksis? Kommer det til å funke? Hvilken form skal det ta? Hvor i Oslogryta kan det ligge? Og hvordan bygge gjennomføringskraft for å sikre støtte og finansiering?

Pilotprosjektet for Oslo Løa, den flytende paviljongen foran Deichman Bjørvika, er derfor et viktig mellomtrinn: Et mindre og enklere steg som kan gi oss svarene vi trenger, samle støtte fra andre aktører og få ballen til å rulle videre. Piloten skal teste og videreutvikle hypotesene, og lære oss at Oslo Løa er noe Oslo både ønsker og trenger.

Illustrasjon: I forstudiet tegnet Snøhetta et stort og mektig bygg. Det skapte mye oppmerksomhet og entusiasme, men hvordan tar man tak på arbeidet videre? Kreditering: Plomp / Snøhetta / Nordic Ocean Watch

Samarbeid og vinn-vinn-situasjoner

I gjennomføringen av piloten har Nordic Ocean Watch jobbet tett med strategiske designere fra Lokalt Byrå og studenter og lærere fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Totalt bidrar 24 store og små aktører for å realisere prosjektet. Dette samarbeidet er muliggjort gjennom å identifisere hvordan Oslo Løa kan skape verdi for hver enkelt bidragsyter og hjelpe dem nå sine egne strategiske mål.

Eksempelvis slipper den midlertidige og uisolerte paviljongen unna mange krav til permanente og isolerte bygg. Slik kan norske industriaktører som utvikler sirkulære byggematerialer få teste materialene sine i en virkelighetsnær kontekst i forkant av nye tekniske forskrifter. Gjennom å koble sammen meningsfulle opplevelser for havet med aktive opplevelser på havet, kan kultur- og friluftsaktører i Oslofjorden som Oslo Badstuforening og DNT Oslo, og ryddeaktører som Fjord CleanUP tilby sine medlemmer et rikere tilbud i og rundt Oslo Løa. For å skape felles forståelse og sette retning på prosjektet benyttet designteamet seg av metoder fra strategisk design og tjenestedesign, som brukerscenarier og visualisering av brukeropplevelsen, prototyping og “nyhetsartikler fra fremtiden”.

Paviljongen er designet og bygget av masterstudenter i arkitektur ved Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo ledet av Tine Hegli, professor ved Institutt for arkitektur. Ettersom Oslo Løa er et midlertidig bygg har det vært viktig for studentene å tenke ombruk av alle elementer, fra flytebrygge til bærende konstruksjon og fasade. Fasadene og taket er inspirert av havoverflaten og består av plastplater støpt av plast fra resirkulerte tau fra fiskeindustrien. Plasten er levert av resirkuleringsselskapet Oceanize. Støpeforma for platene er gjenbrukt og lånt fra fiskeoppdretteren Hofseth Aqua og støpt gratis hos plastprodusenten Pla-Mek på Sykkylven.

Gjennom å identifisere hvordan Oslo Løa kan skape verdi for flere, kunne prosjektgruppa rekruttere flere støttespillere for å realisere piloten.

Veien videre etter pilot

Pilotprosjektets driftsfase løper fra juni til slutten av oktober 2023, hvor skoleklasser, bedrifter og andre organisasjoner kan booke besøk i Oslo Løa. I driftsperioden tester, evaluerer og videreutvikler Nordic Ocean Watch sine formidlere konseptet sammen med designerne fra Lokalt Byrå. Erfaringene skal gi grunnlag for å si noe om hvordan konseptet Oslo Løa kan ta form som et permanent tilbud i Oslo eller andre steder langs Oslofjorden og norskekysten. Alle svarene er ikke på plass enda, men ved å bryte et stort og hårete mål ned i mindre steg, og justere kursen underveis, seiler prosjektet videre smidig nok til å kunne navigere eventuelle skjær og drivende søppel i sjøen.

Skrevet av Glenn Sæstad, strategisk designer og partner i Lokalt Byrå, og universitetslektor ved Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo, Institutt for design

Pilotprosjektet Oslo Løa er finansiert av Bymiljøetaten i Oslo kommune, Handelens Miljøfond og Marfo – Senter for marin forsøpling.

Forrige
Forrige

Skal vi jobbe kunnskapsbasert må vi utvide kunnskapsbegrepet

Neste
Neste

La deg begeistre av strategisk design!